Artiklar

Ingen artikel matchade din skning
Kategorier

Ingen kategori matchade din skning
varumrken

Inget varumrken matchade din skning
  • S420-WK i gruppen Musikinstrument / Gitarr / Elgitarr hos Order Music (182825)
Ibanez 182825 S420-WK
Produktbeskrivning
S420-WK Weathered Black S modellen är en unik Ibanez design som hängt med ända sen -87, lika länge som RG modell. Modellen hette först Sabre men bytte ganska snart namn till det korta och koncisa S. Den har även varit utgångspunkt för olika signaturmodell och där nog FGM100 Frank Gambale modellen är den mest kända. Det är en lätt och ergonomisk gitarr med en kraftigt skulpterad kropp som är normal tjock i mitten men som blir rejält mycket tunnare ut mot kanterna på både fram och baksida, det ger en form som nästan flyter ihop med kroppen när man står upp och spelar. En ultimat gitarr för gitarrister som spelar långa set live, som övar långa pass eller som bara vill ha en extremt ergonomisk gitarr. Modellen fanns från början bara med 22 bands halsar men har nu alla 24 bands halsar. Gitarren har en Ibanez Wizard III hals, Wizard III är en lite tjockare version av den populära Wizard profilen, också lite rundare och mjukare profil. Den har även en radius på 400mm istället för Wizard halsens 430mm. En väldigt skön hals för den som vill ha lite mer trä i handen utan att halsen är tjock och stabbig. En snabb och väldigt lättspelad hals utrustad med 24 välslipade jumbo band. Kroppen är gjord i Mahogny, en väldigt vacker träsort som går åt det lite varmare och middigare hållet ljudmässigt. Diskanten är lite mjukt avrundad men utan att den för det tappa tydlighet och separation. Det har en behaglig puckel i mellanregistret som gör att ljudet vid melodi/solospel blir fettoch sjungande med lång sustain. Gitarren är utrustad med Ibanez makalösa ZR svaj med ZPS Zero Point System Backstop. ZR är ett kullagerupphängt svaj som tagit smooth svajande till en helt ny nivå. Det är ett extremt mjukt och följsamt stall som är otroligt lätt att lära sig hitta tonerna man vill svaja till och som tillåter musikaliska och snygga ackordvibrato. ZPS backstop funktionen ger stallet ett markerat nolläge som minimerar flutter och instabilitet och gör att stallet håller stämningen hur mycket man än misshandlar det. Vill man ha stallet mjukare, rörligare och utan markerat nolläge är det lätt att avlägsna backstop funktionen med ett enkelt handgrepp. - 3-delad Wizard III hals i lön med Rosewood greppbräda. - Mahogny kropp. - Jumbo band. - ZR stall med ZPS2 backstop - Cosmo Black hardware. Mickarna är Ibanez INF1 & 2 kopplade på en 5-läges super swicth med gemensam ton och volymkontroll.Lägena man kommer åt på switchen är. 1. Stallmick i serie* 2. Splittad** stallmick + splittad halsmick inre spolar 3. Stallmick i serie + halsmick i serie parallell kopplade med varandra 4. Halsmick i parallell*** 5. Halsmick i serie * Serie, båda spolarna på micken är kopplade i serie efter varandra och micken ger så mycket outputoch kraft den är designad för. Läser du om micken på tillverkarens hemsida så är det detta läge somblir beskrivet. Micken är då brumutsläckande och helt tyst. ** Splittad, att micken är splittad betyder att en av mickens två spolar stängs av och blir en singlecoil bara en aktiv spole. Det gör att man får hälften av den output och kraft micken har när spolarna är kopplade i serie. Micken förlorar sin brumutsläckande förmåga när en spole stängs av. Men läge 2 och 4 är brumutsläckande och tysta då den aktiva spolen på stall läge 2 eller halsmick läge 4 är kopplad i parallell med mittmicken. Det ger ett svagare, ljusare och mer öppet ljud med en renare, tydligare och fastare bas. Ett ljudsom passar väldigt bra till rena och halvdistade ljud eller för all del, att öppna upp även ett hårt distat ljud. Eftersom bara en spole är aktiv kan man välja om man vill ha den aktiva spolen mot stallet eller mot halsen, vilket påverkar hur den låter, varmare närmare halsen och ljusare närmare stallet kräver att man fysiskt vänder micken i gitarren. *** Parallell, mickens båda spolar är kopplade parallellt med varandra. Det ger ett svagare, renare, tydligare och lite basfattigare ljud än när spolarna är kopplad i serie. Hur mycket svagare micken blir av att kopplas i parallell finns det inget entydigt eller exakt svarpå, det beror helt på mickens konstruktion. Mickar som är konstruerade av två likadana spolar blir det ca 25-33 % av den output micken har i serie när man kopplar den i parallell, somliga mickar blirännu svagare än så och somliga har kvar så mycket som 50 % av den output den har i serie. Pratar man motstånd ohm så har den ca av den ohm den mäter i serie kvar om man kopplar den i parallell på en mick med två likadana spolar. Droppet i output gör också micken mer dynamisk, ljudet blir mindre komprimerat och reagerar mer på nyanser i ens anslag och spel. Det blir, till exempel, en mer framträdande skillnad mellan lösa och hårda plektrumanslag. Det är ett extremt användbart läge för att få ett svagare, renare, tydligare och mer dynamiskt ljud, oftast använt i halsläget. Kanon för att få till ett bra rent ljud ur en lite hetare humbucker somannars lätt blir burkig, platt, steril och livlös. Eller för att rensa upp en otydligt halsmick närman spelar med distade ljud, eller varför inte för att få ett mer öppet och levande crunch ljud. Skillnaden i output upplevs inte som så stor som det på pappret kan verka som, speciellt inte med distade ljud. I hetare humbuckers är parallellkoppling oftast ett bättre alternativ än att splitta för att komma åt ett svagare och mer levande ljud. Micken är fortfarande brumutsläckande och tyst.
4395 kr
Antal:
Finns i webblager
Lgg i kundvagn